Téma ismertetése

  • A divat és reklám lélektana

    Tantárgy kódja: BMEGT52V100

    Tárgy típusa: Szabadon választható tárgy minden alap és mesterképzésen

    Kredit szám: 2

    Előtanulmányi rend: A tantárgy teljesítésének nincs előfeltétele

    Követelmény típusa: félévközi jegy

    Kurzus típusa: elmélet 

    A tantárgy oktatásának módja: előadás 2 óra/hét

    ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

    Tárgyfelelős: dr. Izsó Lajos egyetemi tanár

    A tárgy előadója: dr. Zétényi Tamás

    A tárgy leírása:

    A kurzus a divatot és reklámot, mint két összefüggő témát a (vélt) befogadó, a készítő és a viselő és a reklámozó perspektívájából interdiszciplináris megközelítésben. A filozófia, közgazdaságtudomány, pszichológia, biológia, alkalmazott művészetek stb. együttes tudására támaszkodva tárgyalja a megjelölt témákat olyan kulcsazavak mentén, mint: alkalmazott tudomány?  és/vagy - művészet? divat; egyenruha, bilog, brand, cégér; az észlelés érzékelés invarianciái; technikák, guruk és laikusok; a lelki szem képernyője; mire elég a figyelem felkeltése; attitűd, rábeszélhetőség, demagógia, relatív információbőség, használhatatlan tudás;: szabadság, perceptuális stílus, személyiség típusok; a desing mindent visz; a politikai reklám, public relations és a tömegmédia; szerepelni pedig kell; elkötelezett média, bulvár ...

    Követelmény

    • két zh legalább elégséges teljesítése 
    • 1. alkalom

      Bevezetés

      • divat, reklám, gazdaság, pszichológia
      • divat (cascade, csorda szellem)
      • nincs copyright
      • hamis "márkás cuccok"
      • szuper normál ingerek
      • robotok és divat
      • 2. alkalom

        Semmi sem az, aminek látszik

        • percepció, alakfelismerés (pattern recognition)
        • rész és egész
        • képzelet és percepció
        • kultúra és percepció
        • 3. alkalom

          Hogyan esünk szerelembe - a brand/márka

          • a brand nem tárgy, érzés
          • tulajdonságokat vásárolunk az identitásunk konstrukciójához
          • a csomagolás „hatalma”?
          • a fogyasztó zavarban
          • brand identitás-zavar
          • brand állandóság
          • a brand és a nologo
          • co-branding
          • 4. alkalom

            Mi befolyásol?- csoport

            • utánzás
            • csoport
            • csoportdinamika
            • csoport norma
            • csoport? mekkora?
            • szociometria
            • csoportnyomás / kortárs csoport
            • skála-független hálózatok
            • 5. alkalom

              Hol-mi? A tartalom helye

              • guttenberg galaxis - internet galaxis
              •   XX. sz-i média és a tartalom - HIÁNY

                    minden „eszköz” korlátozott,  minden csatorna korlátozott

              • XXI. sz-i média és a tartalom - BŐSÉG

                    az „eszköz” korlátlan, a csatorna szabad

              • tartalom gyártás

              Wikipedia; curriki.org; kahnacademy.org; openculture.com/freeonlinecourses; guttenberg.org; 

              • a kognitív felesleg
              • 6. alkalom

                Public relations

                • a nagy hatókörű befolyásolási eszköz
                • kinek hiszünk?
                • ki beszél?
                • a publikum bizonyosságot akar
                • A tény elhunyt.
                • kognitív (összefüggés) illúzió
                •  „Broken window theory”  James O Wilson.
                • a pr ipar
                • CSR – Corporate Social Responsibility
                • a pr nem működő üzenete
                • 7. alkalom

                  Célcsoportnak hirdetünk vagy beépített a bukás

                  • nincs jó vagy rossz reklám, csak eredményes vagy eredménytelen.
                  • a reklám ritkán eredményes.
                  • a reklámozásra költött pénz egyik felét az ablakon dobjuk ki, csak azt nem tudjuk melyik felét!
                  • hol az 50%?
                  • marketing ha tudjuk
                  • marketing ha merjük
                  • az amatőrök ideje lejárt!
                  • 8. alkalom

                    Hogyan készül a reklám? Elméletben & valójában

                    lépések:

                    • brief
                    • kutatás 1
                    • tervezés
                    • demo
                    • kutatás 2
                    • média
                    • kutatás 3
                    • gyártás
                    • megjelenés/sugárzás
                    • utómunka
                    • 9. alkalom

                      Divat, reklám és ‘sebezhetőségünk’

                      • nagy kockázatú csoportok
                      • a törvényektől várjuk (el), hogy megvédjenek
                      • kikapcsolt realitás; mert megérdemlem!
                      • a 99 hatalma
                      • kettő, ha vársz
                      • kognitív disszonancia Festinger,Leon
                      • a kiválasztott sokkal „értékesebb” lesz  - túlértékelés
                      • pattern recognition! és nem puszta percepció
                      • a villa és a pohár és az étlap a hibás
                      • esztelen zabálás
                      • a brand kudarca sem tántorít el
                      • IKEA effektus
                      • korlátozott racionalitás
                      • confirmation bias
                      • 10. alkalom

                        Fashion without advertising (Zara) - Fashion & Computer?(Apple)

                        • 11. alkalom

                          Food is the new fashion - The ‘haute cuisine’.

                          • 12. alkalom

                            Making of a Brand - LadyGaga kft.

                            • 13. alkalom

                              Nyomtatott hirdetések; TV hirdetések

                              • Kötelező és ajánlott irodalom

                                Kötelező irodalom:

                                Ogilvy, D. (1992-2006) A reklámról. Bp: Park Kiadó

                                Pratkanis, A. – Aronson, E. (1992) A rábeszélőgép. Bp: Ab Ovo Kiadó

                                Packard,V. (1971) Feltörekvés, reklám, szexualitás Amerikában.Bp: Gondolat

                                Steel, J. (2003) Igazság, hazugság, reklám. Bp: Sanoma

                                Toscani, O. (1999) Reklám te mosolygó hulla. Bp: Park Kiadó

                                Ajánlott irodalom:

                                Aronson, E. (1960-1998) A társas lény. Budapest: KJK

                                Dichter, E. (1964) Handbook of consumer motivation. New York: McGraw-Hill

                                Ogilvy, D. (1995) Egy reklámszakember vallomásai. Budapest: Park Kiadó

                                Packard, V. (1964) Tékozlók. Budapest: Kossuth Kiadó

                                Zétényi T. (1999) Direkt marketing kézikönyv. Budapest: Magyar Posta

                                Fashion Brands - Branding Style from Armani to Zara.pdf  (search by Google … etc.)

                                +   az óravázlatban megadott hivatkozások