Téma ismertetése

  • Pszichológiai vizsgálóeszközök fejlesztése

    Tantárgy kódja: BMEGT52MN16; BMEGT52M516

    Tárgy típusa: kötelező a Pszichológia mesterképzés munka- és szervezetpszichológia szakirányos nappali és levelező tagozatos hallgatói számára.

    Kredit szám: 4

    Előtanulmányi rend: A tantárgy teljesítésének nincs előfeltétele.

    Követelmény típusa: félévközi jegy

    Kurzus típusa: elmélet és gyakorlat

    A tantárgy oktatásának módja: előadás 4 óra/hét

    _________________________________________________________________________________________________________________

    Tárgyfelelős: Dr. Kun Ágota, egyetemi adjunktus

    A tárgy előadója: Kun Ágota, Hercegfi Károly, Takács Ildikó, Izsó Lajos, Hérincs Magdolna, Perger Mónika, Balasi Margit, Papp Tamás, Kis-Tamás Lóránd, Szabó Zsolt, Soós Julánna, Hámornik Balázs, Józsa Eszter

    A tárgy leírása:

    A tantárgy célja, hogy a hallgatók ismerkedjenek meg olyan eljárásokkal és eszközökkel, melyeket különböző területeken, meghatározott céllal alkalmaznak, s ezáltal módszertani ismereteik bővüljenek. Ehhez kapcsoltan a tárgy további célja, hogy a hallgatók legyenek képesek valamely adott munkapszichológiai kérdésfeltevéssel vagy problémával kapcsolatban a megfelelő módszertan, vizsgálati eljárás kiválasztására, alkalmazására, illetve szükség esetén kidolgozására.

    Követelmény

    • Részvétel az órák 70%-án (aláírás feltétele).
    • Két félévközi feladat teljesítése.
    • Félévzáró házi dolgozat beadása.
    • A félév végi érdemjegy a félévközi feladatok és a házi dolgozat eredményeinek átlagából tevődik össze.
    • 1. ALKALOM

      A tesztfejlesztés elmélete és gyakorlata

      • Tesztek, kérdőívek kialakítása kompetenciaelemzés alapján.
      • Az IPIP alkalmazásának lehetőségei.
      • Gyakorlat: munkakörspecifikus teszt szerkesztése kiscsoportban.
      • 2. ALKALOM

        Interface

        • Módszer fejlesztése szoftverek és honlapok használhatóságának értékelésére és az ember-számítógép interakció, mint emberi viselkedés összefüggéseinek mélyebb megismerésére.
        • Az INTERFACE rendszer az interakció naplózott adatait, a képernyő és kamerák videofájljait és fiziológiai jeleket rögzít és képes szinkronizáltan lejátszani. A fiziológiai jelek közül a legtöbb tapasztalatunk a szívritmus-variabilitással, mint a mentális erőfeszítést jelző fiziológiai csatornával van. További fejlesztésként az érzelmi hatások kimutatása céljából kísérletezünk a bőr-vezetőképesség mérésével és más csatornák bevonásával is.
        • A módszer háttere: usability, szoftver-minőség.
        • Szoftver-értékelési esettanulmányok.
        • A felhasználók különbözőségének megjelenése az interakcióban és az emberi viselkedés más kérdései.
        • 3. ALKALOM

          MBTI

          • A Myers-Briggs Típus Indikátor elméleti alapjai és gyakorlati alkalmazásának lehetőségei.
          • A Myers-Briggs Típus Indikátor kérdőív.
          • Az MBTI felhasználási lehetőségei (munkahely, karriertervezés, tanácsadás, egyéni fejlesztés).
          • 4. ALKALOM

            Látogatás a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál

            • Az országos hatáskörű pályaalkalmasság-vizsgálati szakterület és az ott dolgozó pszichológus szakemberek tevékenységének megismerése.
            • A PÁV hatásköri feladatainak megismerése.
            • Műszeres vizsgálóeszközök saját élményű kipróbálása.
            • 5. ALKALOM

              A szervezeti kultúra vizsgálatának kvalitatív módszerei

              • A szervezeti kultúra felmérésére alkalmas módszerek áttekintése.
              • A kérdőíves felmérés, a megfigyelés, a szervezetbe való beépülés, az interjúzás.
              • A Schein-féle csoportos interjú módszere.
              • A tartalomelemzés technikája.
              • Gyakorlati példák bemutatása.
              • Áttekintés az automatizált tartalomelemző szoftverekről (Atlas Ti, a LIWC és a NooJ).
              • 6. ALKALOM

                Képességvizsgáló eszközök, szimulátorok

                • A képességvizsgálatok elvi alapjai.
                • A beválás kritériumai és prediktorai.
                • A képesség és készség fogalma
                • Esettanulmányok bemutatása.
                • Rehabilitációs példák új készségek tanulására.
                • A szimuláció és a szimulátor fogalma.
                • A szimuláció valósághűsége:
                  • fizikai hűség
                  • funkcionális hűség
                  • pszichológiai hűség
                • 7. ALKALOM

                  Rajzvizsgálati módszerek helye és szerepe a munka- és szervezetpszichológiában

                  • A rajzvizsgálati módszerek kialakulása, a képi kifejezéspszichológia története.
                  • A legújabb elemzési módszerek: a Sehringer féle rendszerszemléletű és a Vass féle SSCA rendszerszemléletű konfigurációelemzés.
                  • A rajzvizsgálati módszerek típusai és alkalmazhatósága a munkapszichológusok számára.
                  • Judit Alvernaz-Nagy által kidolgozott és a coaching területén alkalmazott MetanoiaMentoring módszer.
                  • Saját élmény: rajzvizsgálati módszereket (pl. közös rajz) kipróbálása.
                  • 8. ALKALOM

                    NLP (Neurolingvisztikus Programozás)

                    • Az NLP, mint technika, annak működése és alkalmazhatósága a magánéletben és munkaszituációkban.
                    • Az NLP mint kommunikáció, mint az érintkezés és a változás úttörő területe.
                    • Az NLP megközelítés eredményessége a lélekgyógyászatban, az oktatásban, az orvoslásban, a szervezetfejlesztésben, készségfejlesztésben, vezetők képzésében és más területeken.
                    • Gyakorlat arra, hogyan hat ránk az NLP: a személyes átélésre, megértésre, megtapasztalásra.
                    • 9. ALKALOM

                      Szervezeti vizsgálati eszközök

                      • A szervezetfejlesztés során alkalmazható, klasszikus, több tényezős szervezetdiagnosztikai modellek és eszközök (pl. PEST-EL modell, Porter-féle 5 tényező, Lewin-féle Erőtér elemzés, Adizes életciklusok stb.) áttekintése.
                      • Egy új, ezen elméletek és módszertanok bázisán létrejövő komplex diagnosztikai modell és mérőeszköz megismerése.
                      • 10. ALKALOM

                        Fókuszcsoport. Csoportos interjú.

                        • A fókuszcsoport módszertana.
                        • A pszichológus szerepe a piackutatásban.
                        • A kvalitatív piackutatás területei.
                        • A fókuszcsoport megtervezése és lebonyolítása.
                        • Facilitátor készségek.
                        • Gyakorlatok, módszerek.
                        • 11. ALKALOM

                          Kommunikációs és interakcióelemzés modern eszközei. Kommunikáció tartalomelemzés.

                          • ATLAS.TI
                          • TRANSANA
                          • 12. ALKALOM

                            A szemmozgáskövetés (Eye-tracking) alkalmazási lehetőségei

                            • A kérdésfelvetés marketingkutatás, és az eladáshelyi marketing irányából.
                            • A szemmozgáskövetés módszere, működése, eszközei.
                            • Esettanulmány szermozgáskövetéssel.