Téma ismertetése
Téma 1
A tantárgy előadója
Dr. Nyíri Kristóf, egyetemi tanár, az MTA rendes tagja
A tantárgy célja
A hallgatók kommunikációtechnológiai tudatosságának formálása. Annak bemutatása, hogy a művelődés és tanulás intézményeit minden időben erőteljesen formálták az adott történelmi kor információs és kommunikációs technológiái, s hogy ezek, egymásra épülve és egymással ötvöződve, ma együttesen vannak jelen 21. század világában.
A tantárgy részletes tematikája
- Történelem előtti történelem: taglejtésnyelv, barlangrajzok, az elsődleges szóbeliség kultúrája
- Az európai művelődés görög bölcsője: alfabetikus írásbeliség és Platón filozófiája
- Középkori kultúra: írásfelejtés, új írásbeliség, szerzetesrendek, a középkori egyetem
- Az időmérés társadalomtörténete: a természeti időtől a mechanikus óráig
- Kép és szó: fametszetek, rézkarcok, fotográfia. Képjelentés és szójelentés
- Könyvnyomtatás, újkori iskolarendszerek; a gyermekkor új fogalma; újkori tudomány és újkori könyvtárak
- Távíró, telefon, rádió: a másodlagos szóbeliség kezdetei. Kép és szó új integrációja: a képregény. John Dewey filozófiája tanulásról és kommunikációról
- A mozi ismeretfilozófiája és pedagógiája; új ikonikus kultúra
- A Gutenberg-galaxis vége: Hajnaltól McLuhanig
- Az internet. E-mail és webes kommunikáció: másodlagos írásbeliség
- Művelődés és tanulás az információs társadalomban: hálózott tudás, e-learning
- Mobil információs társadalom. M-learning. Tér és idő új jelentései
Téma 2
Téma 3
Téma 4
Téma 5