Heti forma

  • Szoftver-ergonómia (BMEGT52A009) 2018. őszi félév

    Bármely szakon szabadon választható tárgy.

    Oktatók:


    Az előadások helye és ideje: szerda 18:15-19:45 QA102.

  • Szept. 5.

    Ergonómia, ember-számítógép interakció, felhasználói felület tervezése, interakciódizájn, használhatóság, felhasználói élmény, termékélmény és kapcsolódó fogalmak összefüggései.
    Tervezési megközelítések az emberi különbségek figyelembe vételével. A felhasználói kör bemutatása user profile segítségével. Tipizált felhasználók (perszónák), tipizált használati módok (use cases) és szcenáriók alkalmazása a fejlesztés során (gyakorlat).

  • Szept. 12.

    Az emberi érzékelés alapjaiból következő tervezési irányelvek: A Weber-Fechner és a Stevens féle érzetfüggvényekből következő grafikai és egyéb irányelvek. A Fitt törvény alkalmazása a felhasználói felületen: a kézmozgás érzékeléséből következő képernyő-elrendezési lehetőségek.
    Az emberi látás működéséből következő irányelvek: A receptorok működése és a komplementer utókép, szemmozgások, mozgáskiemelés. kontrasztkiemelés, a színérzékelés emberi sajátosságaiból (a komplementer színekből) adódó irányelvek. Színhűség és színterek.

  • Szept. 19.

    Az emberi észlelés működéséből következő irányelvek: Jelek és jelképek megválasztásának szempontjai. Rövidtávú memória, hosszútávú memória. Választási lehetőségek tervezésének általános szempontjai kezdő és gyakorlott felhasználók esetében. Hick törvény: a döntési idők a döntés információtartalma függvényében. Nem tisztán racionális alapú döntéseket hozó felhasználót feltételező tervezési megfontolások. A szoftver illesztése különböző kognitív stílusú felhasználókhoz. Felhasználói felület metaforái.

  • Szept. 26.

    Desktop metafora.
    Mikrointerakciók.
    Általános tervezési irányelvek (design guidelines).
    Szoftverkörnyezet-specifikus elvek (style guides).
    A szoftverek minőségére vonatkozó jogszabályok és szabványok.
    A Design for All szemlélet és a Rés elmélet szerinti fogyatékosság-fogalom. A W3C.org akadálymentesítési irányelvei (WAI WCAG).

  • Okt. 3.

    Feladatelemzés és -modellezés. Feladatrétegek feltérképezése (Task Layer Maps). A GOMS modell és továbbfejlesztett változatai: méretezés gyakorlott felhasználókra.A potenciális felhasználóktól való információnyerés módszerei: megfigyelés, interjú, fókuszcsoport, kérdőív, design-etnográfia, Q‑sorting stb. (gyakorlat)

  • Okt.10.

    A koncepció- és prototípuskészítés alapjai: sketching, wireframing, prototyping. Az interakció-design történetmesélési alapjai: storyboarding. Az információ-architektúra koncepciójának kialakításához módszer: kártyarendezés (card sorting) (gyakorlat)
    Tervezési kérdések eldöntése egyszerű kísérletek végzése útján – A/B testing.

  • Okt. 17.

    A szoftverek használhatósági vizsgálatának analitikus módszerei. Kognitív bejárás. Nielsen-féle heurisztikus elemzés.
    Egyszerű empirikus vizsgálat már a termékötlet szintjén: Paper prototyping (gyakorlat), Óz, a nagy varázsló.

  • Okt. 24.

    A szoftverek használhatósági vizsgálatának empirikus módszerei 2.: Képernyőrögzítésen, eseménynaplózáson és videoelemzésen alapuló használhatósági vizsgálat. Felhasználóktól a használhatósági vizsgálatok során nyert objektív esemény-adatok (pl. billentyű- és egérműveletek) elemzése. Webes és egyéb naplófájlok (logfájlok) elemzése Google Analytics és egyéb eszközökkel. A hangosan gondolkozás módszere (Think Aloud protocol) és a gondolatok elmondása visszajátszás közben (Retrospective Think Aloud protocol). (gyakorlat)

  • Okt. 31.

    A szoftverek használhatósági vizsgálatának empirikus módszerei 3.: Szemmozgáskövetés. Laborgyakorlat és esettanulmányok.

  • Nov. 7.

    Zárthelyi dolgozat

  • Nov. 14.

    Tudományos Diákköri Konferencia (oktatási szünet)

    • Nov. 21.

      A szoftverek használhatósági vizsgálatának empirikus módszerei 4.: A mentális erőfeszítés és mérése. Fiziológiai jelek (szívritmus-variabilitás, pupillometria, bőr-vezetőképesség, EEG) alkalmazása. Egy összetett empirikus vizsgálati módszer: az INTERFACE. Esettanulmányok.

      • Nov. 28. - Kötelező előadás!

        UX az iparban (Prezi, Emarsys)
        Team-interakció és Computer Supported Cooperative Work.
        Különleges felhasználói felületek: virtuális valóság; új fejlesztési irányok.

        • Követelmények a szoftver-ergonómiát felvevő hallgatók számára

          A félévközi jegyet 60%-ban egy házi feladatra kapott jegy, 40%-ban pedig a ZH eredménye határozza meg. Az így elérhető 100 pontos rendszerben a következőképpen kerül értékelésre a félévközi munka:

          • 100-80: Jeles (5)
          • 79-70: Jó (4)
          • 69-60: Közepes (3)
          • 59-50: Elégséges (2)
          • 50 alatt: Elégtelen (1)*

          *A hallgatóknak a számonkérés során, illetve a beadandó feladatnál is legalább 40%-os szintet kell elérnie.

          A ZH a november 7-i előadás alkalmával írandó meg. Pótlási lehetőség a 14. heti előadáson. PótpótZH a pótlási héten.

          A házi feladat témája választható az alábbi A vagy B vagy C opció közül. Mindhárom opcióra jellemző, hogy három mikrotartalomból áll. A mikrotartalmakat a Moodle felületen keresztül lehet beadni 2018. december 10. 12:00 óráig.

          Egy-egy példát 1-1 oldal terjedelemben (1-2 screenshot-tal, ill. speciális esetben animált gif fájllal illusztrálva és 2-5 bekezdésben megfogalmazva) kell dokumentálni. Az így elkészített 3 darab 1 oldalas dolgozatot Microsoft Word vagy Zip fájllá tömörített HTML dokumentumban kell feltölteni. Ahol a hangnak és a képnek együttes szerepe van, ott AVI videó is alkalmazható önmagában, ha a magyarázat is ott hangzik el, vagy egy Word vagy HTML dokumentummal együtt Zip fájlba tömörítve.

          Az 1 oldalas dolgozatok értékelése során az alábbi szempontok és pontozás kerül alkalmazásra:

          -        A tartalom érdekessége (eredetiség/újdonság stb.): 5 pont

          -        Szakmai helyesség, információtartalom: 10 pont

          -        Formai és tartalmi keretek betartása, esztétikai szempontok: 5 pont

          A feltöltött 3 darab beadandó összesen 60 pontot ér, amelyek minőségéről a hallgatók rövid szöveges formában is kapnak visszajelzést a Moodle felületen keresztül.

          Választható opciók:

          A) A hallgatóknak használhatósági irányelvekre kell példákat illetve ellenpédákat gyűjteniük. Három példát kell gyűjteni. Meg kell jelölni, hogy az alábbiak közül mely irányelv(ek) vonatkoznak rá. 

          (1)    Törekedjünk konzisztenciára.

          (2)    Tegyük lehetővé a felhasználók számára egyes lépések lerövidítését vagy átugrását.

          (3)    Biztosítsunk informatív visszajelzést.

          (4)    A párbeszédeknek legyen világos kezdete, tartalma (közepe) és befejezése.

          (5)    Biztosítsunk egyszerű hibakezelést. 

          (6)    Engedélyezzük az akciók visszafordítását (”undo”).

          (7)    Tegyük lehetővé, hogy a felhasználó uralja a párbeszédet.

          (8)    Csökkentsük a rövid idejű memória terhelését.

          (9)    Egyéb, itt nem felsorolt irányelv: … (megfogalmazandó, milyen irányelv, az irányelvre vonatkozó forráshivatkozással)

          B) Metaforák gyűjtése. Három példát kell gyűjteni, megjelölve, hogy mennyiben jó a metafora és mik a korlátai (mennyiben áll gyenge lábakon).

          C) Mikrointerakciók gyűjtése. Három példát kell gyűjteni, bemutatva az adott mikrointerakció hasznát és részleteinek indokoltságát (miért pont így működik).